vrijdag 18 november 2011

Medisch taalgebruik ?

Misschien moeten we voor één keer het deelleerpan 'muzisch taalgebruik' veranderen in een deelleerplan 'medisch taalgebruik'.
Waarom? Wel hierom : maandag laatstleden gingen we met 5a naar het CLB op het alomgekende 'medisch onderzoek'! Tussen het gekende stramien van 'letters lezen, piepjes horen, potje plassen, spuitje bij de dokter en andere eeeeeeuh onderzoeken' door, moesten we wachten in 'de wachtzaal'. Meteen viel ons op wat een ontzettende grijze bedoening het daar is! Weinig kindvriedelijk dachten we! Hoe kunnen we dit oplossen?
We geven de verpleegster en dokter iets om op te hangen : posters! Eigenhandig gemaakt met leuke zelfgeschreven gedichten erbij!
Hier zijn alvast enkele leuke gedichten die binnenkort in de wachtzaal van het CLB zullen gelezen worden door honderden andere wachtenden!

Verschillende kamertjes bij elkaar.
Ja hoor, ’t is hier een beetje raar.
Sssstilletjes wachten op een stoel.
Het lijkt hier maar een saaie boel.
Maar dat is het niet want dan ….plots !!!
Piepjes aan je oren,
Zo weet je dat je goed kan horen.
Oei , er komt een spuitje aan,
Vooral niet in paniek slaan.
Geen angst! Het is rap voorbij…
Althans, zo was het …voor mij.
(Sam en Sjanneke, 5a, Don Boscoschool)


Het medisch onderzoek

‘k Voel me gelukkig,
’t Is hier gezellig stil,
Oogjes getest, pfff toch geen bril ?
Straks een spuitje krijgen.
‘k ben een beetje zenuwachtig, dat ga ik zwijgen!
Ook nog letters lezen van groot naar klein!
Is dat niet fijn?
Men test mijn oren met een apparaat.
Ook daar haal ik een goed resultaat!
Ziezo nog even met de dokter praten!
’k Wil nu echt naar school,
‘k ga jullie verlaten!
(Melianthe, 5a, Don Boscoschool)


We lezen lettertjes en cijfertjes,
Dat is gemakkelijk
Iedereen heeft een pleistertjes,
Door die prikjes.
Er zijn ook tonen, laag en hoog.
‘k heb een pleister in de vorm van een boog!
Niet bang zijn kinderen
’t Is hier niet slechter dan de wolken die donderen!
Het is hier leuk en tof
Het doet niet pijn, je wilt er nog!
Oei, doe het toch pijn, dat geeft niet toch?
Dit was mijn klein bezoek aan het medisch onderzoek.
(Emrah Tosun, 5a, Don Boscoschool)



Blij ? Of toch niet zo?

Hoe voel ik mij?
‘k voel me tachtig en ben altijd trippel, trippel, trippel zenuwachtig
Het is hier wel heel stil
Je stapt in veel kamertjes!
Een koptelefoon, heel gewoon, geen muziek, een piepgehoor.
Letters groot en klein, denk aan reuzen en dwergen
Medisch onderzoek, een groot sprookjesland!
Vol met die kamertjes
Voel ik me wel goed?
Moet ik naar de spoed?
Trippel, trippel, ‘k kom eraan
Hopelijk is het vlug gedaan!
Het lastige spuitje komt eraan
1-2-3 : ’t Is al over, ‘t heeft zelfs geen pijn gedaan
Tik, tik, tik gaat de klok, dat betekent : muisstil
Hopelijk moet ik geen bril
Kinderen, kinderen, kom erbij
Volgende keer ben ik weer van de partij!!!
(Seppe Van Spitael, 5a, Don Boscoschool)


Kind en gezin

Iedereen krijgt een pijnlijk spuitje hier
AAAAAAUW
Er komt een rond pleistertje op.
Je krijgt hier ook een raar gevoel,
Je weet wat ik bedoel.
In sommige kamers ben je zenuwachtig
Je hebt som seen vrolijk gevoel bij die deuren….
In al die mooie kleuren.
Oogtest en oortest, het hoort er allemaal bij.
Gewoon, ze onderzoeken mij!
Hoe groot en zwaar ben ik?
Laat je wegen, laat je meten,….
Dan zal je het wel weten!
(Joeri en Milan, 5a Don Boscoschool)

3 opmerkingen: